Solutions’ Secret Sauce: Sekoitus rohkeutta, taitoa ja asennetta

Vähän tuota ja ripaus tätä. Joskus mukaan hulahtaa jotakin uutta ja lopputulos maistuu taas entistä paremmalle. Jo ensimmäisten viikkojen aikana huomasin, että samalla itsevarmalla ja ennakkoluulottomalla otteella on sekoitettu myös Visma Solutionsin Secret Sauce – Salainen resepti, joka pilvipalveluiden alalla on hieman erilainen kuin omassa opiskelijakämpän keittiössäni.

Ainesosina inspiraatio ja intohimo

Visma Solutionsin salaisen reseptin ydin ovat työntekijät. Monen eri alan ammattilaiset, asiantuntijat ja opiskelijat muodostavat kokonaisuuden toisiaan täydentäviä tietoja, taitoja ja kokemusta. Heti ensimmäisenä työpäivänä minulle esittäytyi lukuisia uusia työkavereita.

Se intohimo ja uteliaisuus, jolla jokainen kertoi työstään oli inspiroivaa. Jo parin ensimmäisen päivän jälkeen tajusin, että Visma Solutionsin menestysresepti syntyy työntekijöiden draivista; uteliaisuudesta oppia, uskalluksesta haastaa vanhat tavat sekä halusta luoda uusia parempia ratkaisuja.

Tekemisen halu ratkaisee

Tällä hetkellä työntekijöitä on neljässä eri tiimissä yhteensä lähes parisataa henkilöä. Firman kasvaessa myös uusille työntekijöille on tilaa, niinpä asiakaspalvelun, myynnin, tuotekehityksen ja markkinoinnin tehtäviin rekrytoitiin kevään aikana yhteensä 11 uutta traineeta. Tähän porukkaan minäkin yllätyksekseni pääsin, ja nyt saan olla yksi onnekas keltanokka markkinoinnin ammattilaisten keskellä.

Kuulin, että alkuperäinen suunnitelma oli palkata viisi harjoittelijaa kesän ajalle, mutta lukema kasvoikin kevään mittaan yhteentoista. Hyviä hakijoita siis riitti. Esimerkiksi tuotekehitykseen oli tänä vuonna niin monta erinomaista hakijaa, että R&D-tiimi kasvoi viidellä traineella.

– Alunperin oli tarkoitus ottaa kesäksi korkeintaan yksi tai kaksi traineeta tuotekehitystehtäviin, mutta lopulta hyviä hakijoita oli niin paljon, että tiimiin haluttiin ottaa useampi lahjakas opiskelija, kertoo Development Manager Timo Pöntinen.

Harjoittelijoilta edellytetään ensimmäisestä päivästä lähtien oma-aloitteista asennetta.

– Jokainen tuotekehityksen trainee rakentaa omat henkilökohtaiset tavoitteensa harjoittelujaksoa varten, Pöntinen jatkaa.

– Tehtävät ja vastuut määritellään omien kiinnostusten mukaan, ja jokaisella traineella on tiimin sisällä oma mentori, joka toimii tarvittaessa tukena.

Erityisen tärkeää myös harjoittelijan roolissa on oma innostus ja se mihin suuntaan haluaa omaa uraansa kehittää.

Entä se menestysresepti?

Tähän mennessä työ Visma Solutionsilla on ollut todella inspiroivaa, innostavaa ja kehittävää. Olen oppinut uutta joka päivä ja saanut sekä auttaa tiimiäni että työstää omia projekteja. Avoin työkulttuuri, kannustava ilmapiiri ja mahdollisuus henkilökohtaiseen kehitykseen näkyvät myös koko firman laajuisesti työtyytyväisyydessä.

Visma Solutions on saanut kuutena vuotena peräkkäin työpaikkojen Michelin tähden, eli Great Place to Work -tunnustuksen ja saavutti vuonna 2017 tähän mennessä parhaan, neljännen sijansa Suomen työpaikkojen rankingissä. Kuulostaa vakuuttavalta.

Secret Sauce – Salainen resepti kumpuaa työntekijöiden erilaisista taidoista, ennakkoluulottomasta asenteesta ja rohkeudesta tarttua uusiin haasteisiin. Mutta mitä resepti pitää tarkemmin sisällään? Millaista työnteko on käytännössä ja millaisista tavoitteista ja vastuista eri tiimeissä työskenteleminen koostuu? Näitä asioita pohtivat etenkin nuoret, joille oma paikka työelämässä ei ehkä ole vielä löytynyt.

Kesän 2017 Solutions’ Secret Sauce -blogisarjassa tutustumme syvemmin tähän salaiseen reseptiin. Blogisarja avaa tiimien arkea, ja kuulemme erityisesti markkinoinnin, tuotekehityksen, myynnin ja asiakaspalvelun kesäharjoittelijoiden kokemuksia ja fiiliksiä traineejaksoista.

Lue lisää kesätöistä Visma Solutionsilla HR asiantuntijamme Hennan blogitekstistä.
Voit seurata meitä myös Instagramissa.

Blogin kirjoittaja, Tuuli Korpijaakko on kesän 2017 markkinoinnin harjoittelija. Tuuli haluaa harjoittelujaksonsa aikana kehittää taitojaan digitaalisella markkinoinnin kentällä ja oppia vaikuttavan viestinnän saloja.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.