Solutions’ Secret Sauce: Myyntiä asiakkaan kumppanina

Visma Solutionsin salaisen reseptin ydin ovat työntekijät. Monen eri alan ammattilaiset, asiantuntijat ja opiskelijat muodostavat kokonaisuuden toisiaan täydentäviä tietoja, taitoja ja kokemusta.

Secret Sauce -blogisarjassa tutustumme syvemmin tähän salaiseen reseptiin ja kuulemme eri tiimien kesäharjoittelijoiden kokemuksia työnteosta Visma Solutionsilla. Tässä blogisarjan neljännessä osassa kuulemme myynnin harjoittelijan kokemuksia.

Halu auttaa asiakasta

Monipuolinen tehtävänkuva, Visma Solutionsin maine yhtenä Suomen parhaista työpaikoista ja kiinnostus myyntityötä kohtaan saivat Pyry Salmisen hakemaan kesätöihin tuoteasiantuntijaharjoittelijaksi.

Rahoitusta kauppakorkeakoulussa opiskeleva Pyry sai kipinän myyntityöhön edelliseltä työpaikaltaan, jossa hän työskenteli myynnissä kuluttaja-asiakkaiden kanssa.

– Ajattelin, että olisi mielenkiintoista oppia myyntityöstä enemmän myös yritysasiakkaiden parissa.

Myyntityössä häntä motivoi se, että onnistumisista saa palautteen nopeasti, jolloin itsearviointia on helppo tehdä. Suora kontakti ja keskusteleminen asiakkaiden kanssa ovat Pyryn mielestä myyntityön parhaita puolia.

– Erityisen palkitsevaa on, kun onnistuu löytämään asiakkaalle lisäarvoa tuottavan ratkaisun, hän hehkuttaa.

Oppia monipuolisista tehtävistä

Jokaisella Visma Solutionsin tuotteella on oma myyntitiiminsä. Pyry työskentelee harjoittelijana kahden tuotteen, Maventan ja Visma Signin kanssa ja kuuluu samalla myös kahden tuotteen tiimeihin.

Työnkuva koostuu asiakkaiden viesteihin vastaamisesta ja harjoittelijan omista projekteista, kuten esimerkiksi asiakasanalyysien tekemisestä. Koska myynti ja markkinointi kuuluvat tiiviisti yhteen, myös uutiskirjeiden laatiminen nykyisille asiakkaille on ollut yksi harjoittelijan tehtävistä.

– Työnkuva on monipuolinen ja sain asettaa itselleni haastaviakin tavoitteita, jotka kannustavat kehittymään.

Motivoituneille ja startup-henkisille tiimipelaajille on myyntitiimissä aina tilaa. Rento työilmapiiri ja matala johtamisrakenne motivoivat tuloksen tekemiseen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Visma Solutionsilla etenemismahdollisuudet uralla ovat erinomaiset ja työntekijöitä myös kannustetaan kehittymään.

– Olen saanut tekemisestäni koko ajan rakentavaa palautetta, mistä olen erityisen iloinen, Pyry tiivistää.

Myynti on asiakkaan ymmärtämistä

Monologin pitäminen puhelimessa ja tuotteiden tuputtaminen ovat täysin vääriä käsityksiä myyntityöstä. Visma Solutionsilla kohtaaminen asiakkaan kanssa hoidetaan aina asiakaslähtöisesti ja tavoite keskustelussa on nimenomaan ymmärtää ja ratkaista asiakkaan haasteet.

– Juuri tässä keskustelussa haluan kehittyä yhä analyyttisempaan ja ammattimaisempaan suuntaan, Pyry sanoo.

Kun tuotteet tulevat tutuksi, muuttuu myös keskustelu helpommaksi, eikä taustatyötä tarvitse tehdä joka kerta yhtä paljon. Myyntityössä oppii päivittäin uutta ja siksi se on haastavaa, mutta myös todella antoisaa.

Pyry painottaa, että myyntityöhön ei ole olemassa ihannepersoonaa, vaan enemmänkin homma lähtee omasta kiinnostuksesta myyntiin.

– Kaupallisen alan opiskelusta on tottakai hyötyä, mutta into oppia on tärkein ominaisuus, Pyry summaa.

Seuraavaksi Secret Sauce blogisarjassa tutustutaan tuotekehityksen harjoittelijoiden työpäivään. Lue myös ensimmäisestä Secret Sauce -sarjan blogitekstistä mikä oikein on Visma Solutionsin salainen resepti.

Kirjoittaja, Tuuli Korpijaakko on kesän 2017 markkinoinnin harjoittelija. Tuuli haluaa harjoittelujaksonsa aikana kehittää taitojaan digitaalisen markkinoinnin kentällä ja oppia vaikuttavan viestinnän saloja.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.