Solutions’ Secret Sauce: Markkinointia ja tekemisen meininkiä

Visma Solutionsin salaisen reseptin ydin ovat työntekijät. Monen eri alan ammattilaiset, asiantuntijat ja opiskelijat muodostavat kokonaisuuden toisiaan täydentäviä tietoja, taitoja ja kokemusta.

Secret Sauce -blogisarjassa tutustumme syvemmin tähän salaiseen reseptiin ja kuulemme eri tiimien kesäharjoittelijoiden kokemuksia työnteosta Visma Solutionsilla. Tässä blogisarjan toisessa osassa kerron kokemuksiani työstä markkinoinnin harjoittelijana.

Alun hämmennyksestä oivallukseen

Ensimmäisen työhaastattelun jälkeen minulle jäi mieleen Visma Solutionsin viestintäpäällikkö Tiina Laapion toteamus: Etsimme töihin tekijöitä.
Tekijöitä. Mikä se on ja olenko minä edes sellainen? Tekijä.

Myös markkinointipäällikkö Juha Kuokkasen vastaus oli aluksi hämmentävä, kun kyselin marketing traineen työnkuvasta:

– Meillä ei ole mitään yksittäisiä tehtäviä, joita suoritamme. Kun halutaan päästä johonkin tavoitteeseen, pitää vain keksiä keinot, joilla sinne päästään.

Tiinan ja Juhan tapaaminen sai minut pohtimaan aiempia työntekotapojani. Työ on tuntunut välillä räpiköinniltä ja en ole saanut kaikkea itsestäni irti. Olenko aiemmin yrittänyt sopeutua muottiin ja koittanut suorittaa työt mallin mukaan? Alun hämmennyksen jälkeen palaset loksahtivat kohdalleen.

Tekemällä maaliin

Tajusin, että tekijät ovat niitä, jotka haluavat suorittamisen sijaan pyrkiä tavoitteeseen ja etsivät jatkuvasti uusia näkökulmia vanhojen tilalle. Tämä ei tapahdu pakonomaisesti, vaan oman motivaation kautta; vaikuttaminen ja itsensä sekä samalla organisaation kehittäminen ovat sydämen asioita. Tällaisia ihmisiä Visma Solutionsille halutaan myös töihin.

Tekemisen meininki on huokunut markkinointitiimistä koko traineejaksoni ajan. Heti aluksi minut otettiin mukaan järjestämään Suomen suurinta IT-alan tapahtumaa, Solutions’17-asiakaspäiviä Finlandia-talolla. Rutistuksen jälkeen olen avustanut erilaisissa projekteissa ja pikkuhiljaa saanut myös omia projekteja toteutettavaksi.

Vapaus tuntuu hyvältä

Olen saanut antaa näkökulmia markkinoinnin kehittämiseen, olla mukana rakentamassa sisältöä verkkoon, analysoinut dataa, kokeillut valokuvausta ja saanut vaikuttaa täysipainoisena tiimin jäsenenä jokapäiväiseen toimintaan. Yksi omista projekteistani on tämä kyseinen Secret Sauce -blogisarja.

Tiimissä työkaverina minulla on kymmenen markkinoinnin rautaista ammattilaista, joilla jokaisella on oma erityisosaamisalueensa. Markkinointitiimi huolehtii kaikkien Visma Solutionsin tuotteiden markkinoinnista ja hoitaa ulkoisen markkinoinnin lisäksi myös sisäisen markkinoinnin. Siksi työ Visma Solutionsin marketing traineena on erinomainen näköalapaikka oppia niin markkinoinnista kuin myös yleisesti liiketoiminnasta.

Työ tuntuu hyvältä. Minulle ei anneta ohjeita, vaan opastetaan ja näytetään miten esimerkiksi ohjelmat toimivat. Tämän jälkeen minulla on vapaat kädet toteuttaa projektit. Olen nauttinut tästä vapaudesta suuresti. Ei ole yhtä muottia, miten asiat tehdään, vaan voin myös itse kehittää itseäni päivittäin kokeilemalla uusia asioita.

Tuntuu, että enää en räpiköi. Ja epäonnistuminenkin on sallittua.

Seuraavaksi Secret Sauce -blogisarjassa tutustutaan tuotekehityksen harjoittelijoihin, myyntiin sekä asiakaspalveluun. Lue myös ensimmäisestä Secret Sauce -sarjan blogitekstistä mikä oikein on Visma Solutionsin salainen resepti.

Kirjoittaja, Tuuli Korpijaakko on kesän 2017 markkinoinnin harjoittelija. Tuuli haluaa harjoittelujaksonsa aikana kehittää taitojaan digitaalisen markkinoinnin kentällä ja oppia vaikuttavan viestinnän saloja.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.