Myyntitehokkuus uudelle tasolle

Laskutus reilassa, projektit kuosissa ja liidit hallinnassa – Severasta on apua moneen liiketoiminnan prosessiin. Tehostamistalkoot eivät kuitenkaan lopu siihen, sillä monipuolisen Visma Severa asiakkuudenhallinta- ja myyntiohjelmiston (CRM) avulla voit myös nostaa myyntitehokkuuden uudelle tasolle.

Tehokkuutta päivittäiseen myyntityöhön

Visma Severa tarjoaa myyjälle avaimet päivittäisen myyntityön hallintaan ja tehostamiseen. Visma Severassa myyjä pystyy helposti löytämään sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden tiedot CRM:sta, aikatauluttamaan yhteydenottoajankohdan omaan kalenteriinsa ja kirjaamaan ylös asiakaskeskustelut.

Myös asiakkuuksien vaiheet ja myynnin tilat on nähtävillä selkeästi. Vaihekohtainen myyntiprosessin seuranta auttaa myyjää keskittymään juuri sillä hetkellä tärkeimpiin asiakkaisiin. Myyjän työstä tulee organisoitua ja aikataulutettua, ja huomio kiinnittyy juuri sillä hetkellä toimenpiteitä tarvitseviin asioihin.

Edellä mainittujen CRM:n ominaisuuksien lisäksi on tärkeää kannustaa myyjää oppimaan uutta ja kehittymään. Kun ohjelmisto toimii joustavasti ja myyjä huomaa voivansa kehittää sen avulla omaa toimintaansa, tulee päivittäisestä myyntityöstä mielekästä. Aito motivaatio työhön luo tehokkuutta myös myyntiprosessiin.

Esimerkiksi myyntiennusteen ja provisiopalkan arvioiminen on Visma Severalla yksinkertaista ja johdonmukaista. Myyjä voi parhaassa tapauksessa arvioida palkkansa etukäteen sentin tarkkuudella. Arviot edesauttavat itsearviointia ja kannustavat myyjää kehittymään.

Ajantasaista tietoa ja kommunikointia

Myyjä käyttää monenlaisia työkaluja kuten kalenteria, sähköpostia, excel-tiedostoja ja laskutusohjelmia, jotka keräävät, tuottavat ja analysoivat tietoa. Tietoa on saatavilla paljon, ja myyjältä saattaa kulua paljonkin aikaa tiedon etsimiseen.

Pilvipohjaiseen Visma Severa CRM-järjestelmään voidaan synkronoida tiedot kaikista myyjän käyttämistä työkaluista, niin exceleistä, kalentereista kuin ulkoisista lähteistä. Kun asiakastiedot ovat ajan tasalla ja saatavilla yhdestä paikasta, aikaa säästyy, ja myyjä voi keskittyä tiedon etsimisen sijaan myyntityön tekemiseen.

Ajantasaisen tiedon jakaminen on tärkeää myös koko myyntiorganisaation tehokkuuden kannalta. Tiedonkeruuseen ympäri organisaatiota on turha käyttää aikaa, kun myyntiin liittyvää tietoa voi jakaa CRM-ohjelmistossa. Näin kaikki olennaiset henkilöt pysyvät ajan tasalla asiakasta koskevista yksityiskohdista ja jokaisella on valmiudet palvella asiakasta yksilöllisesti, vaikka aikaisemmin kyseisen asiakkaan kanssaan ei olisikaan asioinut.

Visma Severalla myyjä voi myös tarttua liideihin ja aikatauluttaa uusasiakashankintaan liittyvät toimenpiteet omaan kalenteriinsa. Myyntiorganisaation laajuisesti näkyy, mitkä liidit ovat vapaana ja mitkä jo otettu hoidettavaksi.

Johdolle tukea seurantaan

Johdolla on talousvastuu myynnin toiminnasta. Siksi esimiehen on tärkeää seurata ja analysoida myyntiputkea niin kokonaisuutena kuin pienempinä palasina.

Yksittäistä myyjää seuraamalla esimies voi tunnistaa parhaita toimintamalleja ja jalkauttaa niitä muidenkin myyjien toimintaan. Kokonaisuuden seuraaminen puolestaan on tärkeää, jotta toiminnasta saadaan oikea kuva ja voidaan tehdä mahdollisia korjausliikkeitä myyntiosaston tavoitteisiin ja toimintaperiaatteisiin.

Visma Severassa esimies voi valita myynnin seurantaan sopivimmat mittarit ja tarkastella toimintaa yksittäisen myyjän, asiakassegmentin tai jopa koko myyntiorganisaation laajuisesti. Graafisten analyysien tekeminen, räätälöitävien raportointipohjien käyttäminen ja ennusteiden luominen tuottavat tietoa, jonka avulla organisaatiota voi tehokkaasti ohjata eteenpäin.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.