Kokemuksia uudesta Severasta

Severan tuotekehitys on tehnyt paljon töitä uuden käyttöliittymän rakentamiseksi ja vihdoin loppusuora alkaa häämöttää. Perustoimintoja on parannettu ja ne ovat tulossa lähiviikkojen aikana käyttöön. Resursointia, matkalaskua, liikevaihdon jaksotusta ja muita lisätoiminnallisuuksia kehitetään uuteen käyttöliittymään myöhemmin kesän ja syksyn aikana.

Noin sata Severan asiakasta on päässyt koekäyttämään uutta käyttöliittymää alkuvuoden ajan ja ellei oteta huomioon vielä kehitysvaiheessa olevia toimintoja, ovat käyttäjät olleet tyytyväisiä uudistuksiin.

Myynti on parantunut merkittävästi

Solutive Oy:n johtava konsultti Janne Suomalainen kehuu uutta Severaa huomattavasti modernimmaksi ja käytettävämmäksi kuin nykyinen Severa.

– Kaikki Solutiven uudet työntekijät kirjaavat jo tuntinsa uuden käyttöliittymän kautta ja järjestelmä toimii heidän käytössään mainiosti, Suomalainen kertoo.

Solutive halusi lähteä mukaan pilottiin heti alusta lähtien, kun he kuulivat, että erityisesti myyntiosioon on tulossa paljon parannuksia. Aikaisemmin heillä oli käytössään toinen järjestelmä myyntiä varten, mikä tuotti hankaluuksia, kun myyntiin liittyviä asioita piti seurata kahdesta eri järjestelmästä.

– Nyt, kun tuntien kirjaaminen on helpompaa, työntekijät toivottavasti myös kirjaavat työtuntejaan tunnollisemmin ja saamme enemmän tunteja laskutukseen, Suomalainen toivoo.

Helpompi käyttää kuin nykyinen versio

Eximia Business Intelligence Oy:n toimitusjohtaja Janne Anttilan mukaan uusi Severa on täysin erilainen, kuin nykyinen.

– Ei voi puhua edes käyttöliittymän päivittämisestä, vaan lähes kokonaan uudesta tuotteesta. Niin paljon se on muuttunut, Anttila sanoo.

Anttila käyttää Severassa enimmäkseen myynti puolta ja siellä on hänen mukaansa tapahtunut merkittävä parannus nykyiseen. Uudessa käyttöliittymässä myyntiputkea voi hallita paljon helpommin. Nykyisellä järjestelmällä se on työläämpää ja kokonaiskuvan näkeminen hankalampaa.

Anttilan mielestä on todella hyvä, että myyntiputki ja projekti on nyt eroteltu. Kun myyntiputkesta putkahtaa tilaus, se muuttuu projektiksi. Järjestelmästä näkee myös, mitä on missäkin vaiheessa; montako työtä on liidi-vaiheessa ja montako on edennyt eteenpäin. Hänen mielestään kokonaisuuden pystyy nyt hahmottamaan paljon aiempaa helpommin. Myös tehtävien siirtely vaiheesta toiseen on uudessa Severassa huomattavasti helpompaa, kun niitä voi raahata seuraavaan vaiheeseen.

Vaikka uusi käyttöliittymä on merkittävästi erilainen kuin nykyinen, ei sen käytön opettelu ollut Anttilan mielestä hankalaa, vaan sitä oli saman tien helpompi käyttää kuin nykyistä Severaa.

Kehitys vaatii oman aikansa

Useita asioita on uudessa Severassa edelleen kehityksen alla. Asiakkailla on myös pitkä toivelista toiminnoista, joita he haluaisivat uuteen järjestelmään. Toiveissa on muun muassa lisätoimintoja tehtävien käsittelyyn, nykyistäkin enemmän automaatiota ja laajemmat muistiinpanomahdollisuudet.

Tuotekehitys on kestänyt hieman pidempään, mitä aluksi ajateltiin, mutta esimerkiksi Solutiven Janne Suomalaisen mielestä se ei ole mitenkään valtava yllätys.

– Yleensä tällaisissa projekteissa on enemmän tekemistä kuin alkuun arvioidaan. Joka tapauksessa on parempi, että tehdään kunnolla, Suomalainen sanoo.

Uudistusten venyminen ei kuitenkaan ole haitannut hänen työntekoaan, koska nykyistä järjestelmää voi käyttää koko ajan rinnalla.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.