Käyttöönoton tuskaa – vai tuskattomuutta?

“Toiminnanohjaus- tai projektinhallintajärjestelmän käyttöönotto.” Noilla sanoilla torpedoitiin aiemmalla myyntiurallani monia potentiaalisia caseja, tai vähintäänkin siirrettiin keskusteluita kuukausilla eteenpäin.

Edellisen viiden vuoden aikana olen toiminut yritysmyynnin tehtävissä muutamankin eri tuotteen ja palvelun parissa. Tällöin käyttöönotosta kuuleminen potentiaaliselta asiakkaalta tarkoitti auttamattomasti meidän välisen keskustelun lykkäämistä.

“Meillä on toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto menossa, ja kaikki resurssit on nyt kiinni siinä monta kuukautta”. Lause sisältää mielestäni kaksi merkitystä.

Liiketoiminnan parantaminen

Ensimmäiseksi, nyt puhutaan aidosti asiakkaan liiketoiminnan laatua parantavasta, jopa bisneskriittisestä investoinnista. Joku tai jokin onnistuu aidosti palvelemaan asiakkaan tarpeita ja tuottamaan lisäarvoa. Yritys selkeästi haluaa panostaa projektiin ja ankkuroida “kaikki resurssit” projektiin.

Näin sen pitääkin olla, että muutokseen ja käyttöönottoon panostetaan. Parhaimmillaan yrityksessä on menossa kokonainen yrityskulttuurin muutos, käänne läpinäkyvämmäksi, tehokkaammaksi ja helpommin johdettavaksi yritykseksi.

Venymättömät käyttöönottoprojektit

Toista merkitystä en kuitenkaan allekirjoita. Käyttöönottoprojektiin ei voi mennä montaa kuukautta, mikä pahimmillaan vaikeuttaa yrityksen operatiivista toimintaa. Siirtyessäni Vismalle loppuvuodesta 2015, sain ilokseni huomata että ainakaan Severan kohdalla järjestelmän käyttöönotossa ei puhuta kuukausista. Harvoin viikoistakaan.

Markkinoiden nopeimman käyttöönoton mahdollistaa kokemus jo 1000 suomalaisen asiantuntijaorganisaation toiminnan tuntemisesta ja toimialaosaamisesta sekä samasta määrästä läpivietyjä käyttöönottoja. Kokemusta on karttunut runsaasti ja kaikki se valjastetaan kerta toisensa jälkeen uuden asiakkaan ensiaskeleiden helpottamiseksi.

Jäin vielä pohtimaan, että voihan käyttöönotto-lauseessa olla kyse halusta lopettaa myyntipuhelu lyhyeen. Niin tai näin, projektinhallintajärjestelmän käyttöönoton voisi jatkossa jättää pois kikkakavalkaadista, se kun nopeimmillaan hoituu jo päivässä. Eikä sitä tarvitse enää pelätä.

Tutustu Severan käyttöönotto- ja koulutuspalveluihin


Simo Tuuva on Visma Severan tuoteasiantuntija.
Simo ratkoo päivittäin asiakkaiden projektinhallinnan ja toiminnanohjauksen haasteita.