Asiantuntijayrityksillä paletti sekaisin

Muutoksen nopeus liiketoiminnan ohjaamisessa, asiakkaiden tarpeissa, kilpailutilanteessa ja teknologiassa on yllättänyt asiantuntijayritysten johtajat. Tämä näkyy niin insinööritoimistoissa kuin mainostoimistoissa.

Tällä hetkellä erilaiset palvelu- ja liiketoimintamallit kehittyvät lujaa vauhtia. Yritykset miettivät miten projektit toimitetaan ja laskutetaan, miten asiakasviestintä sekä tiimin sisäinen keskustelu ja yhteistyö hoituvat – listaa voisi jatkaa pitkälle.

Kehitä kokonaisuutena

Toiminnan kehittäminen on loistava asia kilpailukyvyn kannalta. Osa kasvaa sen ansiosta vauhdilla ja osa asiantuntijayrityksistä kohtaa ankeampia aikoja, kuten aina markkinoiden kilpailutilanteessa.

Kuitenkin näille kaikille yrityksille on yhteistä toiminnan sekavuus. Missään vaiheessa ei ole ollut aikaa, tahtoa tai osaamista pysähtyä suunnittelemaan toimintaa kokonaisuutena vastaamaan haasteisiin.

Tuloksena keskittymisen puutteesta on kohellus joka suuntaan. Hankitaan kollaboraatiotyökalu, dokumenteille toinen palvelu, myyntiä kehitetään ja hankitaan CRM, tunnit tehdään laskentataulukkoon joka on innovatiivisesti pilvessä. Tunnit viedään tilitoimiston taloussoftaan jollakin keinolla, jossa kirjanpitäjä laskuttaa parhaalla kyvyllään. Lopuksi tehdään juhlallinen jälkilaskenta. Eli kaikki palaset kasataan yhteen ja tarkastetaan menikö projektit tai palvelut edes sinne päin.

Älä stressaannu vaan toimi!

Kun asiakkaan kanssa keskustelee näistä asioista, on vastauksena yleensä “stressireaktio”. Siis nolostunutta naureskelua tai tuskallisen kuuloista “pitäis joo” -kommentointia. Asiakas ei kuitenkaan tiedä, miten vyyhtiä voi lähteä purkamaan.

Mitä minä voin Severa-tuoteasiantuntijana tehdä? Nämä ovat isoja asioita asiakkaalle ja niihin pitää suhtautua ratkaisukeskeisesti huoli tai ongelma kerrallaan. Asiakkaita pitää auttaa näkemään koko kuva liiketoiminnasta ja siitä, miten tuotteemme voi tukea heitä.

Kun asiakkaan prosessit käydään läpi ja testataan huolella Severan työkalussa, saa asiakas parhaan oivalluksen, miten prosessien tehostaminen ja yhtenäistäminen, henkilöstön tuottavuuden kehitys sekä kokonaisymmärryksen parantuminen tapahtuu. Ja miten voi hallita kokonaisuutta eikä yksittäisiä osasia.

Minä olen valmis investoimaan riittävästi aikaa joka asiakkaalle, jotta tämä tapahtuu. Toivon samaa asiantuntijayritysten johdolta oman liiketoimintansa kehittämiseen. Jos haluat keskustella lisää, ota yhteyttä!


Simo Tuuva on Visma Severan tuoteasiantuntija.
Simo ratkoo päivittäin asiakkaiden projektinhallinnan ja toiminnanohjauksen haasteita.